'De Groene Vingers' verhuist van Meinerswijk naar Kleefsewaard

Och jongens.. 'De Groene Vingers' gaat verhuizen. Jarenlang heeft dit fijne hoveniersbedrijf zijn kantoor en opslag op Bedrijventerrein Meijnerswijk gehad, maar over enkele weken verhuizen ze naar een pand bij de Kleefsewaard, op de Simon Stevinweg. Dat zat er natuurlijk aan te komen, met het oog op de plannen voor bebouwing op de plek van het huidige Meinerswijkse bedrijventerrein. Maar we gaan ze missen, anyhow.

De Meinerswijkkrant sprak Hans Willem Brussee, medevennoot van De Groene Vingers (hij runt het samen met Erik Bolt), over hun bedrijf en de aanstaande verhuizing. Hans Willem is tevens bewoner van Meinerswijk: samen met zijn vrouw Hilde en hun twee kinderen bewonen ze een deel van een prachtige boerderij op 't Heuveltje. Zelf verbouwd.. toen ze het pand zo'n 10 jaar geleden met drie stellen kochten was het nog niet erg bewoonbaar en nu is het er tamelijk paradijselijk.

De Groene Vingers bestaat nu bijna 25 jaar', vertelt Hans Willem. 'Ik was net afgestudeerd van Larenstein en ik wist een boel van bomen. Ik begon daarom als boomchirurg, mijn eigen bedrijf Brussee Boomverzorging, en dat liep al best goed. Mijn allereerste opdracht kreeg ik toen ik als lifter richting Hongarije opgepikt werd door Appie, een Amsterdammer met een woonboot, die me vroeg de bomen op zijn grond eens te inspecteren. Van die klus kon ik een motorzaag kopen, een klimset en andere dingen die ik echt nodig had voor het vak en zo kon ik aan de slag. Ik woonde in die tijd met Hilde in Casa de Pauw (een woongroep in een voormalig klooster op de Oude Velperweg) en een huisgenoot raadde me aan eens met Erik Bolt te gaan praten, die toen al hoveniersbedrijf De Groene Vingers bestierde. En die samenwerking liep meteen lekker. Inmiddels zijn Erik en ik dus al bijna 25 jaar naar beider tevredenheid samen eigenaar van het bedrijf, met een team van inmiddels 13 mensen.'

Er is natuurlijk veel veranderd in de tussentijd', vervolgt Hans Willem. 'We startten destijds vanuit de Casa en hadden een opslagplek bij kraakpand Hotel Bosch. Het eerste personeelslid dat we in dienst namen was een Casa-genoot; die had vast werk nodig om zijn geliefde te behouden en dat wilden we wel verschaffen. We hebben ons nooit bewust als alternatief geprofileerd, maar hebben altijd wel zo milieubewust mogelijk gewerkt. Verder hebben we het altijd belangrijk gevonden om ons personeel enkel binnen de gangbare uren van een werkdag in te zetten en om een divers team te smeden van gediplomeerde hoveniers en andere gemotiveerde werknemers (die niet per se hoveniers-expertise bezitten maar wel andere vaardigheden met zich meebrengen). Door deze mix versterken onze medewerkers elkaar op verschillende vlakken.

In het begin reden we het hele land door om klussen uit te voeren. Dikwijls werkten ook vrienden en huisgenoten mee. Inmiddels hoeven we Arnhem vrijwel niet meer uit: blijkbaar werkt de mond-tot-mond-reclame goed en vinden mensen de tuinen die we maken gewoon mooi. Zeven medewerkers hebben we nu vast in dienst, daarnaast hebben we enkele stagiaires en een paar zzp'ers. En die gaan natuurlijk allemaal mee naar de Kleefsewaard! We hebben daar een iets kleiner pand dan we nu huren, maar het is handiger ingedeeld dan hier. En we gaan er iets moois groens van maken daar, dat mensen al van een afstand kunnen zien, 'kijk, daar zit De Groene Vingers'!'

We laten een volledig senang ogende Hans Willem en Hilde achter in hun paradijselijke tuin. Het afgelopen halve jaar heeft Tiny Paradise gebruik mogen maken van het oude hout dat het hoveniersbedrijf achterliet in hun containers en daar hebben we flink wat moestuinbakken van getimmerd. Ook onze super-tuinaarde kwam bij DGV vandaan. Voor volgend jaar moeten we maar weer naar een regulier tuincentrum; of we karren natuurlijk vrolijk naar de Kleefsewaard!

Volg ze op FB, die groene gasten (De Groene Vingers Arnhem) of kijk op https://www.de-groene-vingers.org/

Reacties

Populaire posts